Gepubliceerd op

Per 1 juli 2017 nieuwe Arbowet: wat betekent dit voor u?

Per 1 juli 2017 treedt de nieuwe Arbowet in werking. U heeft als werkgever daarna nog één jaar de tijd om uw contracten met de Arbodienst aan te passen en de benodigde maatregelen in de onderneming door te voeren. In deze blog leest u de belangrijkste wijzigingen.

Doel van de Arbowet

Het doel van de wet is betere preventie zodat beroepsziekten en arbeidsgerelateerde gezondheidsklachten zoveel mogelijk worden voorkomen. Er wordt méér betrokkenheid van de werkgever en de arbodiensten verlangd.

Belangrijkste wijzigingen Arbobet 1 juli 2017

  • De werknemer heeft directe toegang tot de bedrijfsarts via een “open spreekuur”; iedere werknemer moet de bedrijfsarts dus kunnen consulteren voor gezondheidsgerelateerde vragen in verband met zijn werk, het liefst dus voordat de werknemer ziek is of zich ziek heeft gemeld. De bedrijfsarts krijgt zo meer inzicht in voorkomende gezondheidskwesties en kan daarmee beter een signalerende functie vervullen. Toegang tot de bedrijfsarts moet reëel zijn: de werknemer heeft niet slechts toegang op papier, via internet of telefonisch, maar moet daadwerkelijk in de gelegenheid worden gesteld om de bedrijfsarts in persoon te raadplegen.
  • De werknemer heeft recht op een second opinion bij een andere bedrijfsarts. De werknemer moet deze second opinion gemotiveerd aanvragen bij de behandelend bedrijfsarts, waarbij geldt dat uitsluitend op basis van zwaarwegende gronden een second opinion kan worden geweigerd.
  • De bedrijfsarts moet iedere werkplek kunnen bezoeken.
  • De bedrijfsarts moet een klachtenprocedure hebben. Hiermee moet zowel de werkgever als de werknemer bezwaar kunnen maken tegen de handelwijze van de bedrijfsarts.
  • De werkgever moet een “basiscontract” sluiten met de arbodienstverlener. Dit contract moet aan een aantal minimumeisen voldoen.
  • De preventiemedewerker krijgt een belangrijkere rol. Ook nu al moet ieder bedrijf tenminste één preventiemedewerker in dienst hebben (dit kan een vaste medewerker zijn die deze functie erbij doet). De preventiemedewerker wordt verantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van de risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E) en het adviseren over en uitvoeren van het arbeidsomstandighedenbeleid. De OR of personeelsvertegenwoordiging heeft instemmingsrecht bij de keuze van de preventiemedewerker en diens rol in de organisatie.
  • De Inspectie SZW krijgt ruimere mogelijkheden voor handhaving en het opleggen van boetes. De Inspectie SZW mag werkgevers die geen basiscontract arbodienstverlening hebben beboeten.