Gepubliceerd op

Cees’crew | In gesprek met Niek

In de blogreeks Cees’ Crew worden de mensen achter Cees in de schijnwerpers gezet. Deze reeks biedt een kijkje achter de schermen en laat zowel advocaten als stafmedewerkers aan het woord. Van persoonlijke verhalen tot professionele inzichten, elke blog biedt een nieuw perspectief op de mensen die bijdragen aan het succes van ons kantoor. In deze blog is Niek Heessels aan het woord. Niek is sinds 2018 werkzaam bij Cees Advocaten als Ondernemingsrecht advocaat.

Welke opleidingen en stages heb je doorlopen voordat je advocaat werd bij Cees Advocaten?

Tijdens de middelbare school wist ik nog niet precies welke studierichting ik wilde volgen. Ondanks dat mijn vader en broer rechten hadden gestudeerd, had ik aanvankelijk geen interesse om dezelfde weg in te slaan. Tijdens het keuzevak maatschappijwetenschappen kwam ik voor het eerst in aanraking met een wettenbundel. Dit wekte mijn interesse voor het rechtssysteem. Uiteindelijk besloot ik om rechten te gaan studeren in Nijmegen.

In het begin van mijn bachelor heb ik een snuffelstage gelopen op het gebied van ondernemingsrecht en insolventierecht waar ik destijds nog niet veel kennis van had. Op een dinsdag had ik het geluk bij de snuffelstage mee te kunnen met een curator bij een die dag uitgesproken faillissement. Bij die snuffelstage ontdekte ik dat ik dit werk veel interessanter vond dan ik in eerste instantie had verwacht. Het vak ondernemingsrecht was onderdeel van het einde van de bachelor , waarna ik besloot deĀ  master ondernemingsrecht te volgen. Deze master ondernemingsrecht was gericht op coporate litigation en daarnaast heb ik indertijd het keuzevak insolventierecht gevolgd.

Tijdens mij masteropleiding heb ik alle vakken daarvoor in het eerste jaar afgerond en in het tweede jaar stages gelopen. Mijn eerste stage was bij een groot commercieel kantoor op de Zuidas en de tweede stage bij een middelgroot kantoor in het oosten van het land. Tijdens mijn stage op de Zuidas vond ik het werk inhoudelijk erg interessant. De zaken speelden zich af op hoog niveau en zelfs als student-stagiair kreeg ik veel verantwoordelijkheden en werd ik meegenomen in de dossiers.

Wat vond je het grootste verschil tussen een Zuidas kantoor en een middelgroot kantoor in het Oosten?

Bij het middelgrote kantoor in het oosten van het land was het type klant anders, hoewel de juridische vraagstukken vergelijkbaar waren. De klanten waren qua omvang van de onderneming minder groot en het geldelijke belang was lager, maar de inhoud van het werk was vrijwel hetzelfde. Sprake is van een bredere praktijk bij het middelgrote kantoor met een grotere diversiteit in zaken. Deze ervaringen waren zeer leerzaam en hebben mij geholpen te ontdekken waar mijn voorkeuren liggen maar ook vooral waar ze niet lagen.

Kan je wat meer vertellen over je scriptiefase en wat je daarna hebt gedaan?

Tijdens het schrijven van mijn scriptie besefte ik het belang van werkgeversbezoeken, vooral omdat het toen een werkgeversmarkt was. In deze periode bezocht ik veel kantoren en informeerde ik naar de mogelijkheden voor een advocaat-stage. Mijn scriptie, die ik in circa 2,5 maand heb geschreven, ging over het UBO-register (Ultimate Beneficial Owner-register) versus het wetsvoorstel voor het centrale aandeelhoudersregister in het kader van anti-witwasregelgeving.

In augustus studeerde ik af en een maand later begon ik aan mijn eerste baan. Na mijn afstuderen begon ik via een detacheringsbureau bij de backoffice van een grote Europese bank. Als analist deed ik WWFT-onderzoek (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme) naar hoog-risicoklanten. In deze rol was het belangrijk om inzicht te hebben in ondernemingsrecht en ondernemingsrechtelijke structuren. Bovendien kon ik mijn analytisch denkvermogen wat ik tijdens mijn studie heb geleerd goed toepassen in deze functie.

Nadat je bij een grote Europese bank hebt gewerkt ben je toch de advocatuur in gegaan. Wat sprak je aan in de advocatuur?

Wat mij aansprak in de advocatuur was de diversiteit in werkzaamheden en de constante juridische uitdagingen. Het idee dat je zaken tot op het bot kunt uitzoeken en soms op juridisch gebied kunt pionieren, vond ik bijzonder interessant en leerzaam. De advocatuur biedt de mogelijkheid om voortdurend nieuwe dingen tegen te komen, juridische kwesties diepgaand te onderzoeken en te beoordelen.

Bovendien krijg je een kijkje in de keuken bij diverse bedrijven en werk je met een groot aantal verschillende mensen. Dit helpt niet alleen om brede juridische kennis op te bouwen, maar ook om inzicht te krijgen in hoe verschillende bedrijven te werk gaan.

Hoe ben je vervolgens bij Cees Advocaten terechtgekomen en vanwaar je keuze?

Bij Cees werd ik bij mijn eerste kennismaking meteen uitgenodigd voor een gesprek met een partner van kantoor en een advocaat-medewerker bij wie ik in het team zou komen. Bij dat gesprek leerde ik dus meteen mijn directe collegaā€™s kennen, met wie ik ook vandaag nog op dagelijkse basis samenwerk.. Bij de voorbereiding van het kennismakingsgesprek heb ik onder meer op rechtspraak.nl onder zoek gedaan naar de dossiers waar Cees zich mee bezig houdt.Ā  Al snel ontdekte ik dat de advocaten van Cees inhoudelijk op hoog niveau meespelen. De gesprekken met mijn toekomstige collega’s gaven me veel vertrouwen en heb ik als prettig ervaren. Bovendien was er specifiek een vacature voor ondernemingsrecht, wat perfect aansloot bij mijn masteropleiding, interesses en opgedane ervaring.

Inmiddels ben je jong curator, wat heeft je gemotiveerd om deze rol na te streven?

Bij Cees ben ik begonnen op het gebied van het ondernemingsrecht. Daar heb ik mij de eerste drie jaar volledig op gericht. Gaandeweg ging ik steeds meer werken voor curatoren binnen ons kantoor op het gebied van ondernemingsrecht. Zo schreef ik diverse op het ondernemingsrecht gericht processtukken en hield mij daarnaast bezig met de (boek 2 BW) vereffening van vennootschappen binnen faillissementen. Vervolgens kreeg ik binnen ons kantoor de kans om als curator te starten. Een van de zeer ervaren beroepscuratoren binnen Cees vroeg mij deze rol op me te nemen en bood bij de nieuwe rol begeleiding aan.

Hoe gaat zoā€™n traject in zijn werk?

Mijn collega heeft mij bij de rechtbank voorgedragen waarna ik bij de rechtbank heb gesolliciteerd voor de functie van curator. Tijdens dit traject moest ik voldoen aan geschiktheidscriteria, waaronder minstens 1,5 jaar ingeschreven staan als advocaat met relevante opleiding en daarnaast moest er bijvoorbeeld een nieuwe VOG worden aangevraagd. Deze criteria staan genoemd in de richtlijnen aanstellen curatoren in faillissementen zoals opgesteld door de rechtbank.

Daarnaast heb ik de cursus CPO Insolventierecht voor curatoren gevolgd die liep van september 2023 tot en met april 2024. In april 2024 onderging ik een mondeling examen in mijn optiek op hoog inhoudelijk niveau, waarbij het examen is toegespitst op twee onderwerpen die bij de cursus zijn behandeld. Deze opleiding bood een diepgaande inhoudelijke verdieping die zeer nuttig en leerzaam is voor beginnende curatoren.

Voorafgaand aan mijn rol als curator heb ik veel voor curatoren binnen ons kantoor gewerkt. Hierdoor heb ik al kennis kunnen maken met bepaalde aspecten van faillissementen. Deze ervaring heeft mij enorm geholpen in de voorbereiding op de rol van curator.

Wat zijn de taken en verantwoordelijkheden van een curator?

Op grond van de wet is een curator belast met de beheer en de vereffening van de (failliete) boedel. Waar ik op het gebied van het ondernemingsrecht ondernemers adviseer, treedt een curator als het ware in de voetsporen van de ondernemer. Als curator probeer je opbrengsten te genereren zodat de schuldeisers zo veel mogelijk kunnen worden voldaan. Daarbij kan bijvoorbeeld een onderneming (met machtiging van de rechter-commissaris) tijdelijk worden voortgezet. Verder leer je als curator kritisch te kijken naar ondernemingen met een andere blik dan op ondernemingsrecht. Als curator krijg je een kijkje in de keuken van diverse ondernemingen.

Kun je vertellen hoe jouw typische werkdag eruit ziet als curator?

Een typische werkdag is er niet als advocaat of curator. Iedere dag is verschillend, waarbij de diversiteit in werkzaamheden het werk naar mijn mening juist leuk maakt. Bij een nieuw uitgesproken faillissement waarbij ik ben aangesteld als curator, ga ik direct aan de slag. Dat vergt flexibiliteit en planning omdat je als curator soms je planning moet laten vallen om aan de slag te gaan met het nieuw uitgesproken faillissement. Het is een kwestie van snel schakelen en beoordelen wat er aan de hand is.

De werkzaamheden zijn dus erg divers. Op het ene moment ben ik in gesprek met de verhuurder van de nog gehuurde bedrijfsruimte, waar bijvoorbeeld nog goederen staan waar ik mee aan de slag moet. Op een ander moment informeer ik werknemers van een gefailleerde vennootschap over de gevolgen van een faillissement voor deze werknemers, waarbij ik ze bijvoorbeeld informeer over de loongarantieregeling.

Welk advies zou je geven aan jonge advocaten die net beginnen aan hun loopbaan in de advocatuur?

Als advies aan jonge advocaten die net beginnen aan hun loopbaan in de advocatuur zou ik zeggen: durf af te wijken van de gebaande paden. Ga zelf op pad en bezoek verschillende kantoren en werkgevers. Neem deel aan koffiegesprekken gericht op kennismaking en leer mensen kennen. Het is naar mijn mening belangrijk om breed te kijken en te ontdekken wat het beste bij jou past. Daarbij raad ik aan je persoonlijke interesses te volgen en op zoek te gaan naar je werkelijke drijfveren. Vervolgens is het als startende advocaat-stagiair het cruciaal om jezelf te onderdompelen en veel te leren van verschillende mensen. Er is geen vastomlijnd pad naar succes in de advocatuur; wat veel relevanter is, is het ontdekken van wat jou echt motiveert en inspireert. Als student las ik zelf dagelijks het Financieele Dagblad en actuele ontwikkelingen in de rechtspraak. Dit heeft mij geholpen inzicht te geven in actualiteiten en ontwikkelingen op het gebied van het ondernemingsrecht.

Wat is het mooiste advies wat jij hebt gekregen?

Een advies die ik van een zeer ervaren kantoorgenoot kreeg, is om haast te maken als je tijd hebt, zodat je tijd hebt als je haast hebt. Werk in de advocatuur kent vaak een golfbeweging.Ā  Soms zijn er rustigere momenten waarin je kunt doorwerken en aan de andere kant zijn er momenten waarin je gehouden bent aan deadlines en je dus haast moet maken.Ā  Het is belangrijk om in je planning rekening te houden met (onverwachte) momenten waarop haast gemaakt moet worden met naderende deadlines.